D.I.Y Paper Carnation

Trulu~ setelah berhempas-pulas *konon* carik diy paper flowers neh, bliss! ada few types of paper flowers' tutorial. Comel memang sangat comel. Tetapi mengenangkan aku kena buat beratus-ratus kuntum maka alahai~~~ maleh la makk~~

Maka pencarian diteruskan untuk tutorial paling senang mudah dan cepat :p hasilnya? paper carnations! yang lagi best sebab dia dah merimbum jadi takyah la perlu banyak kuntum kan? kohkoh

Tutorial credits to Folding Trees!

ni hasil folding trees!
Sila klik Read More ya!


Okeh. Balik ke jalan yang benar. Bahan-bahannya:


* crepe paper (carik kt kedai stationery, slalunya klo kedai bunga jual yg texture kasar)
* gunting, pensel/pen
* acuan bulat (aku guna lid balang salt scrub tu ajeh)
* wire ( aku amek wire stocking beli aritu. gedik nk wat bunga stokin tp stokin tak beli2 lol)
* neskepe klasik penahan ngantuk / air suam to wash down the caffeine
* duit seploh hengget tu tak perlu. bonda kasik suh beli lunch tapi aku malas hue.


Oh ya. Biru diamond tuh aku beli kt More & Save. limaposen satu. Yang crepe tuh beli kat Rainbow. tujuhposen satu.

see?
Kesimpulan pertama mestila lebey berbaloi beli yang 50sen sebab murah. Kesimpulan kedua sebab dia lagi besar dari yang 70sen. Sila rujuk gambar dibawah.

easy win there!
Dan jugak, aku dapat 50 bulat dari crepe paper diamond tadi. Yang crepe paper satu lagi 35 bulat and lagi 5 dapat 3/4. huh tapi crepe purple aku dapat 40 bulat. sengal tol la kilang neh. Brand sama tapi saiz tak sama. haih.
Tetapi, aku stay dengan crepe paper 70sen tu sebab yang 50 tuh lembut dan sangat nipis. Bunga aku tanak stay menjadi bunga. Nak jadi kertas jugak ish.

Okeh.

Step 1: Tracing & Gunting'in

Ada dua cara. Trace sebijik sejibik atas kertas. 
Ni keje aku untuk first few paper. Rajin telebey.


Cara kedua:  Lipat kertas bagi sama saiz dengan acuan tuh. 
Saiz lebey kurang 3inci ye adik2.

 

  Pastu lipat the rest accordian way atau cara kipas dalam melayunye

tengok. dapat suku je part yang last tuh. haih

 Then trace acuan tuh atas kertas yang dah dilipat. 
Aku dapat lima bijik darab dengan brapa kali lipat lah heh.


Paham? Tak paham angkat tangan.

gunting ajew
 
sila simpan yang dah digunting tuh.

 Step 2 : Buat Bunga!
Amek lebey kurang 10 keping, susun elok2, cucuk wire, careful jangan sampai rabak sia-sia je kang.
Then ujung dia lipat balik jadi macam cangkuk. Pastu cucuk kebawah balik. 
Refer gambar plis.


Worait? Yang lebihan tuh pintal supaya bunga lekat elok2.

Sesi membuat kelopak pulak. 
Buat satu2 so that kelopak nampak random au natural.
Picit tengah2 dekat dengan base. 
Untuk step ni aku cucuk dulu wire dekat foam/span. Then guna dua2 tangan picit kiri kanan kelopak.
Harap anda paham la ye heheh


taraa~~
Sambung lain kali untuk centrepiece yeh. Dapat idea baru!! Tehehe till then =D

No comments:

Post a Comment