Oh!

ASB oh ASB...

smlm p bukak akaun! tp masuk RM50 jew. bulan ni mak bankrap beli peti ais uhuk2

yang boleh terlintas di hati nk bukak akaun sbb dpt brochure EasyRHB. haha padahal bonda dari dekad lepas dok beleter suh bukak akaun. koh2

sebab apa dpt brochure trus bukak akaun? pompan dgn promotion mmg tak dpt dipisahkan. kan? haha dlm tu ada promotion la, korang pegi tgk kt web pon ada, bole wat loan utk asb, first 5 years bayar interest aje (RM100k bayar rm540 sebulan). memang teruja :3



telipon bonda, bonda suh wat personal loan. logic la jugak, at least duit tu kita yg empunya. loan asb ni nama ja masuk 100k dlm akaun, tp selagi tak abeh tempoh byrn tuh harapan la nk guna duit tuh, yg dpt ujung taun punya dividen yg amat masyuk tuh haha.

pegila girl scout dekat bank2 yg terdekat, bonda recommend bank rakyat, interest paling murah. hmmpf government ajeh..swasta minimum gaji rm3000. tak dapek nk nolong.

pehtu g maybank plak, sesaje nk meramaikan options, skali akak tu ckp minimum 2500. T_T tiba2 dia siasat la pulak nk watpe PL. kelentong la aku nk pakai knuri nnti haha. tak semena-mena dia promot satu bridal kt jitra pulak =.=" tape balik next week boleh cekidaut. keh2

neway, tah mcmmn dia boleh bukak cita asb. selama idup ni ingat kena g asb punya office klo nk bukak akaun, rupanya kt situ pon boleh, masuk min RM20 ajeh. dgn segera aku pon bukak la akaun trus. heheh apala lagi keje org bank kan..promot loan laju aje hehe tp rate dia sgt merambangkan mata aku. damn! BLR -1.65%, max RM200k, 25years.

dia compare la klo PL aku nk amek byr bulan2 RM200++ bru dpt brp tah. sket la dpt 10k-20k camtuh, klo byrn yg sama aku boleh dpt 40k utk loan asb. mcm mn tak terambang mata?

dah dekat smggu aku kaji selidik untung simpan snri ke untung loan ke. bagi aku yg mmg harapan tinggal kenangan kalo nk suh simpan snri baek aku amek loan. ada insuran siap. incase jd something kt aku, duit tu (full loan ok) dpt kt waris. tu klo aku amek 40k, aku ada lagi insuran cimb aviva, rm200k. kaya mak aku. haha

bg aku la..baek korang wat loan, max amount yg boleh bayar, selama yg mungkin, sbb? ujung taun dividen yg masuk tu mmg mcm langit dgn bumi compared dgn saving snri.

contoh kira2 sangat banyak kt google ni, klo malas sgt call bank pura2 minat nk wat loan asb suh ja dia kira haha

ok? nk sambung carik mcmmn nk max out investment in 9 years hehew $_$ monay! monay!

No comments:

Post a Comment