D.I.Y Pomander

Pada suatu hari..pergila aku ke A tu Z, sapa2 dok penang tau la kot kedai neh. skang dah maju, amek satu lot trus, besar mcm kilang! koh2 neway, terliur la aku nengok bebarangnye. tetambah bunga nih

 

pastu tgk2 ada pomander plak, molek benor la tu, skali tgk rege mak aih, 15hengget. dahla kecik! huh!
lalu naluri nk DIY pon membuak2 la tiba



Tapi..pomander aku tak mcm pomander org lain. haha. sbb? satu span putih yg korang suma beli dekat semua house? kedai sayang? dekat sini tadek k. dukacita dimaklumkan, yg ada span ijau berbentuk bulat. dan dekat A tu Z tadi tuh mahal nk mapoh.

Jadi balikla aku ke Alor Setar g kedai bunga dekat stadium tuh T&O Florist, auntie tu pon peramah, promot neh huehue

dia pon tadek span pomander tuh, yg ada mmg span ijau tp murah gla, yg besar pon rm8. yg kedai kt atas tu? dua kali ganda beb, tu pon saiz kecik. aku ingat kedai besar boleh dpt harga murah. huh

Jadi apalagi beli trus 4 bijik, dua kecik dua besar.

Disebabkan aku tanak wat the-oh-so-typical-rose-pomander, jadi aku decide nk wat bunga lain, google py google jumpa satu bunga neh, Hydrangeas. menarik! tatau hydrangeas? tgk ni


Santek! pastu, satu jambak dia da leh jadi satu bouquet. mmg kedekut jimat. :p

Tapi bukanlah aku g beli bunga tu cucuk kt span. bankrap maknok~ pakai kertas yg guna balut doorgift aritu pastu punch bentuk bunga pelekatpelekatpelekatpelekatpelekat...siap! heheh

Aaa jgn lupa cucuk dawai msk dlm span sesiap. nnti da siap bru nk cucuk mmg nangisla korang. make sure kukuh dan utuh. tgh majlis luruh pomander tuh tak pasal je. haha

non-woven fabric. kt popular ada
 
craft punch saiz 1inci

Yg ni proses apekename tah, ikut adab dia ada berus khas nk wat mende alah ni tapi aku men terjah jela janji jadi haha

letak kertas atas permukaan lembut. (span/tilam/bontot baby pon boley)

amek sebarang objek yg tumpul /rounded end. buat invisible bulatan kt kertas tu
 
tadaaaa~
 
sambunglah utk kertas2 seterusnya...
step di atas ni amat sesuai bila korang nk buli adik2/sepupu2. lebam kot nk wat sorang T_T
 
btw..span bulat tu aku lapik dgn kertas mahjong yg da dipotong bulat2 kecik2. sbb sebarang gam biarpun gam uhu hatta hot glue pon tak melekatkan kertas tu ke span. sengal btol.

tp tak semudah yg dilihat hokei. (disebabkan aku ingat kejap leh siap maka wat last minit maka mlm sebelom event tuh aku n my sis, bonda n my aunt tlg tgk ajeh sambe gosip tak tdo wat mendealah neh. maka, dinasihatkan korang wat sebulan b4 pon tape pastu bungkus plastik elok2 ye)
tgn penting dlm pembikinan pomander neh. :D

No comments:

Post a Comment